Szkolenia i kursy
Modelowanie hydrauliczne - MIKE URBAN DHI
Udział i ukończenie szkolenia umożliwi nabycie kwalifikacji nie przewidzianych w efektach kształcenia dla kierunku RDW. Efektem szkolenia będzie nabycie umiejętności w zakresie oceny parametrów hydraulicznych urządzeń wodnych oraz oceny przepustowości koryt rzecznych w celu wyeliminowania przypadków awarii i powodzi. Po odbyciu szkolenia studenci będą w stanie samodzielnie stosowań narzędzia programu MIKE URBAN. Metody cyfrowej analizy parametrów hydraulicznych są coraz częściej stosowaną metodą w hydrologii. Brakuje specjalistów legitymujących się udokumentowaną znajomością powyższego oprogramowania ze względu na wysoki koszt licencji na nie – technologia zagraniczna. Oprogramowanie MIKE firmy DHI stanowi współcześnie podstawowe narzędzie pracy w instytucjach państwowych odpowiedzialnych za bezpieczeństwo rzeki i urządzeń wodnych (takich jak: IMGW, KZGW, IMUZ) oraz firm projektowych. Nowe inwestycje w gospodarce wodnej, zanim powstaną wymagają przeprowadzenia modelowania hydraulicznego warunków ekstremalnych jakie mogą się zdarzyć w środowisku.
- Modelowanie hydrauliczne - MIKE URBAN DHI [PDF, 654.26 kB]
Komputerowe wspomaganie projektowania AutoCAD
Udział i ukończenie szkolenia umożliwi nabycie kwalifikacji nie przewidzianych w efektach kształcenia dla kierunku RDW. Uczestnicy kursu nabędą umiejętności w zakresie projektowania urządzeń wodnych, w tym tworzenie złożonych planów i rysunków również 3D. Niezmiernie ważne w pracy inżyniera jest tworzenie i edycja rysunków technicznych np. urządzeń wodnych. Współcześnie rysunki i projekty tworzy się w technice komputerowej. Uczestnicy kursu będą w stanie zaprojektować urządzenie, przeprowadzić wizualizację urządzeń również w 3D.
- Komputerowe wspomaganie projektowania AutoCAD [PDF, 651.14 kB]
Szkolenie na patent młodszego marynarza
Udział i ukończenie szkolenia umożliwią nabycie kwalifikacji nie przewidzianych w efektach kształcenia dla kierunku studiów inżynierskich pierwszego stopnia – rewitalizacja dróg wodnych. Efektem szkolenia będzie nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie umożliwi uzyskanie certyfikatu na patent młodszego marynarza. Szkolenie obejmuje cz. teoretyczną (8h) i praktyczną (8h), będzie prowadzone przez prac. UKW, zaś certyfikacja będzie wykonana przez firmę zew. (Urząd Żeglugi Śródlądowej). Przebieg szkolenia zgodny będzie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 23 stycznia 2003 roku w sprawie kwalifikacji zawodowych i składu załóg statków żeglugi śródlądowej.
- Szkolenie na patent młodszego marynarza [PDF, 581.90 kB]
Szkolenie na patent sternika motorowodnego
Udział i ukończenie szkolenia umożliwią nabycie kwalifikacji nie przewidzianych w efektach kształcenia dla kierunku studiów inżynierskich pierwszego stopnia – rewitalizacja dróg wodnych. Efektem szkolenia będzie nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie niezbędnym do przystąpienia do egzaminu na patent sternika motorowodnego, zgodnie z wytycznymi zawartymi w art. 53a, ust.6 ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (Dz. U. 2001, Nr 81, poz. 889, z późn. zm.). Po zdobyciu patentu (certyfikatu) studenci będą mogli samodzielnie:
- prowadzić jacht motorowy z silnikiem o mocy do 60 kW po wodach śródlądowych,
- prowadzić jacht motorowy z silnikiem o mocy do 60 kW po wodach morskich w strefie 2 Mm od brzegu w porze dziennej.
Patent sternika motorowodnego stanowi jeden z etapów zdobywania przez studentów kwalifikacji zawodowych, w dziedzinie studiowanego kierunku. Ilość osób na rynku pracy posiadająca ww. kwalifikacje (patent) jest niewielka.
- Szkolenie na patent sternika motorowodnego [PDF, 592.42 kB]
Szkolenie na patent młodszego marynarza - część teoretyczna
Udział i ukończenie szkolenia umożliwią nabycie kwalifikacji nie przewidzianych w efektach kształcenia dla kierunku studiów inżynierskich pierwszego stopnia – rewitalizacja dróg wodnych. Efektem szkolenia będzie nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie umożliwi uzyskanie certyfikatu na patent marynarza. Szkolenie obejmuje cz. teoretyczną (65h) i będzie prowadzone przez prac. UKW, zaś certyfikacja będzie wykonana przez firmę zew. (Urząd Żeglugi Śródlądowej). Przebieg szkolenia zgodny będzie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 23 stycznia 2003 roku w sprawie kwalifikacji zawodowych i składu załóg statków żeglugi śródlądowej.
- Szkolenie na patent młodszego marynarza - część teoretyczna [PDF, 630.34 kB]
Szkolenie na patent młodszego marynarza - część praktyczna
Udział i ukończenie szkolenia umożliwi nabycie kwalifikacji nie przewidzianych w efektach kształcenia dla kierunku RDW. Uzyskanie praktycznych umiejętności w pracy z linami przy użyciu pomocniczego sprzętu linowego z zachowaniem zasad BHP.
Zdobycie umiejętności konserwacji statku przed zjawiskiem korozji za pomocą najnowszych technologii oraz konserwowania urządzeń pokładowych podczas bieżącej eksploatacji. Opanowanie alarmów statkowych nabycie dobrych nawyków podczas czynności alarmowych.
Marynarz powinien sprawnie obsługiwać urządzenia kotwiczne, cumownicze, sczepiające, holownicze i znać rodzaje kotwic. Manewry przy załadunku, obsługa procesu załadunku i obsługa sprzętu ładunkowego to kolejne umiejętności.
Fundamentalną wiedzą w pracy na wodzie którą opanują uczestnicy jest posługiwanie się środkami ratunkowymi i urządzeniami ochrony przeciwpożarowej.
Po przepracowanym sezonie przyszli marynarze przygotują jednostkę do postoju zimowego.
Ostatnim etapem jest skompletowanie dokumentów potwierdzających praktykę pływania, które będą podstawą do wydania przez Urząd Żeglugi Śródlądowej świadectwa marynarza żeglugi śródlądowej.
- Szkolenie na patent młodszego marynarza - część praktyczna [PDF, 630.34 kB]
Planowanie strategiczne rozwoju dróg wodnych
Zajęcia mają na celu zapoznać uczestników z procedurami i zasadami opracowania dokumentów
strategicznych w zakresie rozwoju rzek i obszarów nadwodnych. Wykonane zostaną w ramach zajęć przykładowe dokumenty oraz studiowane będą istniejące analizy:
- Analiza istniejących dokumentów strategicznych i planistycznych, europejskich, krajowych, lokalnych, regionalnych i ponadlokalnych, obejmujących problematykę aktywizacji gospodarczej rzek i obszarów nadwodnych (takich jak m.in. Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030, Plan Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Strategia Rozwoju Kraju, zintegrowane strategie rozwoju w tym m.in. strategia rozwoju transportu, Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego, Plany zarządzania ryzykiem powodziowym, Mapy zagrożenia i ryzyka powodziowego, Plany zapobiegania suszy, ISOK, długookresowa strategii rozwoju kraju, Strategia Rozwoju Województwa Kujawsko-Pomorskiego, inne dokumenty programowe i strategiczne),
- Analiza kierunków zagospodarowania miast i gmin nadrzecznych w WK-P (Strategie Rozwoju, Studia uwarunkowań i kierunków rozwoju, Gmin nadrzecznych, Gminne programy rewitalizacji, Miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego, inne gminne dokumenty programowe i koncepcyjne)
- Analiza przestrzenna podmiotów gospodarczych działających na terenie WK-P, które potencjalnie mogą być zainteresowane korzystaniem z żeglugi śródlądowej,
- Analiza potencjału środowiskowego obszarów objętych potencjalną interwencją , w tym m.in. identyfikacja barier i zagrożeń dla realizacji programu,
- Analiza istniejącej infrastruktury rzecznej oraz form zagospodarowania nabrzeży,
- Analiza potencjalnej (powstającej), perspektywicznej (projektowanej) sieci komunikacyjnej (rzecznej, drogowej, kolejowej, lotniczej),
- Analiza SWOT przykładowego przedsięwzięcia.
W efekcie prac zespołów projektowych powstaną pomysły analizowane przez samych uczestników oraz ekspertów którymi można się dzielić z decydentami i opinią publiczną poprzez publiczną debatę, Internet lub inne działania.
W celu nadania zadaniom projektowym jak najbardziej praktycznego wymiaru planowane jest zaangażowanie w wymiarze 6 godzin w miesiącu 2 przedstawicieli JST, przedstawiciela świata przedsiębiorców, potencjalnego pracodawcy w charakterze eksperta. W ramach zajęć przeprowadzi on m.in. wykłady z praktycznymi przykładami rewitalizacji miast nadrzecznych oraz przedstawi wizje i opracuje programy wizyt studyjnych w terenie.
- Planowanie strategiczne rozwoju dróg wodnych [PDF, 590.96 kB]
Future City Game
Zadaniem zespołów projektowych będzie wypracowanie i przetestowanie oraz prezentacja swoich
pomysłów na forum zaangażowanych osób i podmiotów, specjalistów, mieszkańców oraz innych zespołów. Na koniec zajęć odbędzie się głosowanie nad pomysłami i przejście do planowania ich wdrożenia w mieście. Zajęcia prowadzone będą na podstawie scenariusza/ regulaminu. Scenariusz zawierać będzie dziesięć zadań/etapów, które mają pomoc uczestnikom stworzyć pomysły, które okażą się niekonwencjonalne, wykonalne, odpowiadające na globalne i lokalne potrzeby, a także przynoszące trwałe skutki dla lokalnej społeczności. Do udziału w warsztatach zaproszeni zostaną obserwatorzy, pomocnicy, eksperci i członkowie społeczności lokalnych współpracują z uczestnikami warsztatów (pomoc przy testowaniu i ulepszaniu ich pomysłów). Zespoły otrzymują także zestaw narzędzi pomocnych w realizacji zadań i dokumentowaniu ich ustaleń.
Zespół musi wykorzystać szereg umiejętności, zarówno miękkich (prezentowanie, negocjowanie, osiąganie porozumienia) jak i twardych (projektowanie, badanie, przeprowadzanie wywiadów).
W efekcie prac zespołów projektowych powstaną pomysły analizowane przez samych uczestników oraz ekspertów którymi można się dzielić z decydentami i opinią publiczną poprzez publiczną debatę, Internet lub inne działania.
W celu nadania zadaniom projektowym jak najbardziej praktycznego wymiaru planowane jest zaangażowanie w wymiarze 6 godzin w miesiącu 2 przedstawicieli JST, przedstawiciela świata
przedsiębiorców, potencjalnego pracodawcy w charakterze eksperta. W ramach zajęć przeprowadzi on m.in. wykłady z praktycznymi przykładami rewitalizacji miast nadrzecznych oraz przedstawi wizje i opracuje programy wizyt studyjnych w terenie.
- Future City Game [PDF, 574.09 kB]
Wizyta studyjna I
Podczas wizyty studyjnej studenci zapoznają się z zasadami dystrybucji ładunków drobnicowych w żegludze morskiej i śródlądowej oraz sterowania taborem kolejowym i samochodowym w celu rozwiezienia ładunków. Studenci poznają jak w praktyce przebiega praca dyspozytora oraz jak funkcjonuje zautomatyzowany proces składowania, formowania i rozformowania kontenerów.
Efektem wizyty będzie poszerzenie wiedzy uczestników na temat funkcjonowania portów i terminali morskich oraz dalszego dystrybuowania ładunków na śródlądzie za pomocą kolei, samochodów ciężarowych i barek rzecznych. Efektem wizyty będzie podniesienie kompetencji zawodowych uczestników w zakresie logistyki i transportu ładunków drobnicowych (kontenerowych).
Opiekun grupy podczas wizyty studyjnej powinien legitymować się co najmniej dwuletnim doświadczeniem pracy na stanowisku kierowniczym zawiązanym z dystrybucją towarów drogą wodną (morską lub śródlądową), posiadać niezbędną wiedzę na temat funkcjonowania przedsiębiorstwa.
- Wizyta studyjna I [PDF, 420.30 kB]
Wizyta studyjna II
Efektem wizyty będzie poszerzenie wiedzy uczestników na temat funkcjonowania śródlądowego portu rzecznego, w tym wiedzy statkach i barkach wykorzystywanych do przewozu ładunków w żegludze śródlądowej, wraz z zapleczem magazynowo-remontowym portu. Efektem wizyty studyjnej ma być podniesienie kompetencji zawodowych uczestników w zakresie transportu ładunków śródlądowymi drogami wodnymi.
Opiekun grupy podczas wizyty stud. powinien legitymować się co najmniej dwuletnim doświadczeniem pracy na stanowisku kierowniczym związanym z organizacją transportu w żegludze śródlądowej, posiadać niezbędną wiedzę na temat funkcjonowania przedsiębiorstwa.
- Wizyta studyjna II [PDF, 334.11 kB]